Cztery pokolenia po obu stronach lady. Co musisz o nich wiedzieć?

24.08.2022

Jako przedsiębiorca zatrudniasz lub obsługujesz na co dzień przedstawicieli aż czterech pokoleń, które – chociaż mówią tym samym językiem – dorastały w zupełnie różnych warunkach społecznych, historycznych i kulturowych. Każde z nich inaczej reaguje na otaczającą rzeczywistość i inaczej podejmuje decyzje. Co je łączy, a co dzieli? Jak najlepiej do nich dotrzeć? Dowiesz się z tego tekstu.

Niezależne sklepy w Polsce odwiedzają codziennie przedstawiciele czterech pokoleń. Jedni wchodzą tam po to, żeby zrobić zakupy do domu, inni – do pracy. Wiedząc więcej o tym, co wyróżnia poszczególne generacje, możesz lepiej zarządzać swoim biznesem – np. ułatwiać klientom realizację ich preferowanych strategii zakupowych albo zachęcać pracowników do rozwijania kompetencji, które uważa się za najbardziej reprezentatywne dla ich grupy wiekowej. Wystarczy, że zapamiętasz kilka faktów.

POKOLENIA NA ZAKUPACH

Najliczniejszą grupą konsumencką pozostają Baby Boomers, czyli osoby z rocznika 1964 r. i starsze. Po nich następują pokolenia X i Y, urodzone kolejno przed 1981 i 1996 rokiem. Najmniej liczną jest zarazem najmłodsza generacja – Z, do której zaliczane są osoby urodzone przed 2005 r.

Każda z tych grup kupuje w charakterystyczny sposób. Co warto o nich wiedzieć?

1.MŁODZI KLINECI – ROŻNE METODY PLATNOSCI TO PODSTAWA

Jeśli chcesz obsługiwać młodszych klientów, musisz przygotować swój sklep na płatności bezgotówkowej. Ale nie kartą – dla nich to przeżytek. Aż 68 proc. Zetek płaci dzisiaj Blikiem! Tę metodę płatności wybiera też 56 proc. Igreków i 49 proc. Iksów.

2. IM MŁODSZY KLIENT, TYM BARDZIEJ ŁASY NA OKAZJE I NOWE MARKI

Jeśli rozmawiasz z klientem przed czterdziestką, zaproponuj mu… rabat. Albo doradź, w jaki sposób może zaoszczędzić. Z badań Kantar wynika, że to właśnie Zetki i Igreki najczęściej polują na ceny (odpowiednio 58 i 55%) i biorą udział w promocjach (50 i 43 proc.). Ci pierwsi dlatego, że budzi się w nich instynkt łowcy, drudzy – bo mają konkretny budżet do zagospodarowania. Młodsi klienci są też tymi, którzy najchętniej testują nowości.

3. DLA KLIENTA W SREDNIM WIEKU LICZY SIĘ ROZSADEK

Osoby z pokolenia X, czyli te urodzone pomiędzy 1984 a 1981 r., wyróżniają się przede wszystkim tym, że nie kupują impulsywnie i na zakupach kierują się rozsądkiem. Robią duże zakupy, ale zaglądają do sklepów stosunkowo rzadko. Doceniają też uznane marki. Chcesz do nich dotrzeć? Nie odwołuj się do emocji. Bądź konkretny, polecaj sprawdzone produkty i popieraj argumenty dowodami.

4. IM STARSZY KLINET, TYM BARDZIEJ LICZY SIĘ POCHODZENIE PRODUKTU

A może chcesz przekonać do siebie dojrzałych klientów? Proponuj im towary wyprodukowane w Polsce! Wybiera je aż 68% baby boomers i 58% przedstawicieli pokolenia X. Starsi konsumenci z pokolenia baby boomers częściej szukają też marek empatycznych, autentycznych i odpowiedzialnych społecznie. Warto je mieć w ofercie – i informować o tym w gazetkach i ulotkach, bo to one są ważnym kanałem dotarcia do tego pokolenia.

5. WSZYSTKIE POKOLENIA KUPUJĄ W SIECI!

Na koniec – ciekawostka. Jeśli myślisz, że Twoi starsi klienci nie wiedzą, co to internet – jesteś w błędzie. Z badań realizowanych przez Kantar wynika, że już teraz połowa baby boomers kupuje w internecie, jedna czwarta płaci BLIKiem, a smartfona ma aż 87 proc. Od 27 proc. (baby boomers) do 37 proc. klientów (generacja Z) twierdzi też, że wygoda zakupów przez internet jest dla nich ważniejsza nawet od ceny produktu.

POKOLENIA ZA LADĄ

Wiedza o tym, czym różnią się cztery pokolenia aktywne obecnie na rynku pracy, może też pomóc przedsiębiorcy w zarządzaniu zespołem. W międzypokoleniowej współpracy leży ogromny potencjał, który zdecydowanie warto wykorzystać! W tym aspekcie należy pamiętać, że…

1.Baby boomers to pokolenie powojenne. Niektórzy jego przedstawiciele przechodzą już na zasłużoną emeryturę. To indywidualiści i idealiści, którzy są jednocześnie bardzo mocno zaangażowani w pracę i analitycznie podchodzą do zadań. Swoim doświadczeniem są w stanie mocno ubogacić zespół i pomóc w rozwiązaniu wielu trudnych sytuacji.

2.Pokolenie X to obecni czterdziesto- i pięćdziesięciolatkowie. Dość dobrze sobie radzą w świecie cyfrowym, ale wolą relacje bezpośrednie, budowane „na żywo”. Są bardzo lojalni w stosunku do pracodawcy. To osoby godne zaufania, a także zorientowane na wynik. Zdecydowanie warto mieć je w gronie współpracowników!

3.Pokolenie Y nie wyobraża sobie życia bez elektroniki, nie boi się nowych wyzwań i… jest bardzo pewne siebie. Igrecy są też elastyczni i umieją zarządzać wieloma projektami w tym samym czasie. Łączą świeże spojrzenie na rynek z przynajmniej kilkuletnim doświadczeniem w pracy. To bardzo cenni pracownicy!

4.Pokolenie Z to pokolenie wielozadaniowe, które świetnie porusza się w świecie nowych technologii. Można powiedzieć, że żyje jednocześnie w dwóch światach – wirtualnym i realnym. Jeśli więc w Twoim sklepie zadań do wykonania jest tak dużo, że trudno je spamiętać – a przynajmniej część ma „cyfrowy charakter”, zatrudnij zorganizowanego Zeta!

powrót do aktualności