Jak otwarcie sklepu w niedzielę wpływa na sprzedaż?
27.04.2022Dyskusja o tym, czy otwierać sklep w niedzielę pojawia się za każdym razem, gdy zmieniane są przepisy. Ostatnia wersja ustawy, która obowiązuje od 1 lutego tego roku, znacząco ograniczyła niedzielną działalność sklepom wielkopowierzchniowym.
Czy jest to więc szansa dla małych lokalnych sklepów spożywczych, takich jak ABC? Wyliczenia są bardzo optymistyczne.
NOWE PRZEPISY
Od lutego tego roku sklepom wielkopowierzchniowym trudniej jest skorzystać z wyłączenia w ramach placówek pocztowych, gdyż po zmianach w ustawie obrót z usług pocztowych powinien stanowić min. 40% miesięcznego przychodu ze sprzedaży detalicznej. Jednocześnie ustawodawca pozwolił właścicielom placówek handlowych na korzystanie z nieodpłatnej pomocy członków rodziny, czyli małżonka, dzieci, rodziców, rodzeństwa, wnuków i dziadków.
Właściciele sklepów ABC mogą więc dużo łatwiej prowadzić swoje sklepy w niedziele, jednak pozostaje pytanie: czy to się opłaca? Porównaliśmy sprzedaż w sklepach ABC w marcu br., czyli w czasie obowiązywania nowej wersji ustawy, w stosunku do stycznia br., gdy wiele sklepów wielkopowierzchniowych obchodziło zakaz handlu w niedziele.
WYNIKI ANALIZY
Czy Polacy chcą robić zakupy w niedziele? Wyniki analizy pokazują, że zakupy w niedziele mają wyższą wartość, niż te robione w pozostałe dni tygodnia. Świadczą o tym dane sprzedażowe sklepów ABC z marca i stycznia 2022 roku. Przyjrzyjmy się szczegółom.
W marcu tego roku średni niedzielny obrót sklepu ABC wyniósł 3 628 zł (ok. 14500 zł obrotu w skali miesiąca)*. W porównaniu do stycznia tego roku, kiedy średni obrót wynosił 2 317 zł, jest to wzrost o 56%*. Oznacza to, że ograniczenie handlu w niedziele i uniemożliwienie wielkopowierzchniowym sklepom pracy w te dni pozwoliło małym sklepom detalicznym na znaczące zwiększenie obrotów – właśnie w niedziele.
Średnia liczba paragonów w niedziele w styczniu to 125, a w marcu aż 185. Dane pokazują wzrost o 49% w porównaniu do niedziel w styczniu*. Wskazuje to, że na niedzielnych zakupach w sklepach ABC w marcu pojawiło zdecydowanie więcej klientów.
Średni koszyk zakupowy w niedziele w styczniu wyniósł 18,99 zł, natomiast w marcu wzrósł do 19,56 zł*. Liczby dodatkowo pokazują, że w niedziele Klienci sklepów ABC wydają na zakupy więcej pieniędzy niż w pozostałe dni handlowe.
WARTO OTWIERAĆ SKLEP W NIEDZIELE
Wnioski są jednoznaczne: ustawa bardzo mocno ograniczyła możliwość obchodzenia prawa przez sklepy wielkopowierzchniowe. Dzięki temu konkurencja dla niewielkich, niezależnych sklepów jest w niedziele znacznie mniejsza. Jednocześnie stwarza to olbrzymią możliwość zwiększenia obrotów (a co za tym idzie - zysku) dla małych sklepów rodzinnych.
Obecna wersja ustawy jeszcze bardziej sprzyja niezależnym przedsiębiorcom prowadzącym niewielkie sklepy detaliczne. Właściciele sklepów ABC korzystają nie tylko na dodatkowym dniu handlowym w tygodniu, ale także na większej liczbie klientów oraz większej wartości koszyka w niedziele. A więc nie tylko opłaca się handlować w niedziele, ale opłaca się bardziej niż przed nowelizacją ustawy!
Około 67% sklepów ABC korzysta z możliwości obsługi klientów w niedziele, generując dzięki temu większe obroty i zyski oraz odpowiadając na potrzeby zakupowe swoich klientów 7 dni w tygodniu*. Wszystkim tym sklepom ABC serdecznie dziękujemy za zaangażowanie i wkład w rozwój sieci!
* Dane wykorzystane w tym artykule pochodzą od Innowacyjnej Platformy Handlu i dotyczą okresów 01.2022 i 03.2022 na próbie około 1200 sklepów sieci ABC.