Jak przygotować sklep na Święta Wielkanocne?
23.03.2022Święta Wielkanocne to okres w roku, gdzie w sklepach obserwujemy zwiększoną liczbę klientów, a co za tym idzie – często zwiększone obroty. Średnia wartość koszyka zakupowego Polaka jest w tym czasie wyższa o 20% od średniej rocznej, co stanowi około 4% rocznego obrotu dla mniejszych i średnich sklepów. By dobrze wykorzystać ten okres, sklep powinien odpowiednio się do niego przygotować.
WYBÓR ASORTYMENTU
W jaki asortyment się zaopatrzyć, by klienci chętnie nas odwiedzali i do nas wracali? Święta Wielkanocne są świętami ruchomymi, w tym roku jest to połowa kwietnia. Przygotowania zaczynamy od analizy sprzedaży z poprzedniego roku, by ukierunkować działania przede wszystkim na to, by zaspokoić potrzeby zakupowe klientów. Informacje te podpowiadają jak dobrać odpowiedni asortyment, pomogą w zaplanowaniu promocji, jak i dodatkowych ekspozycji produktów świątecznych. Należy sprawdzić, jakie produkty w ubiegłym roku sprzedawały się najlepiej, a z którymi były problemy. Święta Wielkanocne nie są zbyt długie, klienci przygotowują mniej jedzenia, więc i zakupy nie są tak duże jak przed Bożym Narodzeniem.
2 ETAPY
Zakupy przedświąteczne klienci dzielą na 2 etapy: pierwszy etap, gdzie kupują produkty z długim terminem, np. mąki i produkty do pieczenia, majonez, groszek, kukurydzę, chrzan. Warto już 2-3 tygodnie przed świętami tworzyć dodatkowe promocje oraz ekspozycje z tymi produktami.
Zaś drugi etap to okres, kiedy najlepiej rotuje mięso, wędliny oraz owoce i warzywa. W okresie wielkanocnym rządzą kiełbasy: białe surowe i parzone, wiejskie oraz swojskie. Dużo sprzedaje się mięs: klienci coraz częściej, w porównaniu z ostatnimi latami, przygotowują różnego rodzaju pieczenie oraz wykwintne potrawy.
Przed Wielkanocą zauważamy wzrosty sprzedaży barszczy białych, czerwonych, żurku w proszku, a także zakwasów do robienia żuru. W tym czasie klienci pieką ciasta, więc warto poszerzyć ofertę o bakalie i wystawić je na dodatkowej ekspozycji, obok owoców w puszkach.
Pamiętajmy również o klientach, którzy kupują gotowe ciasta w Twoim sklepie. Postaraj się zaplanować specjalną ofertę wielkanocną i poinformować klientów o niej z odpowiednim wyprzedzeniem.
CO JESZCZE JEST WAŻNE?
Zauważamy również trend dekorowania domów i mieszkań na święta Wielkanocne, który warto wykorzystać. Ozdoby wielkanocne są pełne uroku. Kolorowe jajka wielkanocne do powieszenia to pomysł na stworzenie świątecznych dekoracji. Takie kolorowe pisanki można powiesić na gałęziach wierzby, wstawić do wazonu lub ozdobić wielkanocny stroik. Wprowadzą wesoły, wiosenny i świąteczny nastrój do każdego wnętrza.
WIELKANOCNY KLIMAT
W sklepie obowiązkowo powinna znaleźć się czołówka lub ekspozycja ze świątecznymi ozdobami, które znajdą się na wielkanocnym stole – dekoracyjne jajka, wiklinowe koszyki, palmy oraz czekoladowe zajączki baranki i pisanki. Szczególnie istotne jest to, aby ekspozycja przypominała o świętach i świątecznych zakupach. Wszystkie produkty opakowane w świąteczną wizualizację powinny być eksponowane w większej ilości, by zachęcały do zakupu.
W okresie świątecznym naturalne cechy personelu takie jak uprzejmość życzliwość oraz szybkość obsługi, nabierają szczególnego znaczenia. Klienci przed świętami nie tylko chcą kupić produkty, ale też poczuć świąteczną atmosferę.
Zapraszamy na platformę edukacyjną AUE www.akademiaeurocash.com.pl
Aby uzyskać dostęp do platformy skontaktuj się z infolinią AUE (502 004 024) lub napisz emaila (kontakt@akademiaeurocash.com.pl)