W okresie przedświątecznym zadbaj nie tylko o asortyment!
29.11.2022O czym powinni pamiętać handlowcy, by nie tylko usatysfakcjonować swoich stałych klientów, ale i zaskarbić sobie nowych? Z pewnością starannie dobrany asortyment, odpowiednio – przejrzyście, obficie – wyeksponowany na sklepowej półce, to podstawa. Ale jest jeden ważny aspekt, o którym nie można zapominać, zwłaszcza w okresie Bożego Narodzenia – atmosfera w miejscu sprzedaży.
JAKIE CZYNNIKI WPŁYWAJĄ NA ATMOSFERĘ?
Są to przede wszystkim interakcje z innymi ludźmi oraz wszelkie wrażenia zmysłowe, a więc to co klient widzi, czego słucha, jakie zapachy odczuwa, czego dotyka i smakuje.
PERSONEL
Zacząć należy więc od siebie i podległego personelu. Odpowiednio wcześniej rozpoczęte przygotowania do Świąt na pewno zaoszczędzą stresu, który później mógłby negatywnie wpływać na nastawienie. Warto przeanalizować wskaźniki sklepu, założyć odpowiednie plany, podzielić zadania i dobrze skonstruować grafik pracy. Nieodzowne często okazuje się przeszkolenie personelu ze standardów obsługi, by w sytuacjach dużego obłożenia zawsze zachowywał profesjonalizm. Uśmiech i serdeczne podejście do klienta w okresie Bożego Narodzenia mają kluczowe znaczenie. Niezmiennie od lat, mile widziane są drobne życzenia, przekazane uprzejmym tonem, koniecznie z nawiązaniem kontaktu wzrokowego.
WYGLĄD SKLEPU
Kolejnym krokiem powinno być zadbanie o odpowiedni wygląd sklepu. Warto zacząć od rozplanowania towarów na sali sprzedaży – przygotowania miejsca na produkty pierwszej potrzeby, towary promocyjne i wszelkie dodatkowe ekspozycje. Towary powinny być ustawione tak, by klient miał do nich swobodny dostęp – mógł je wziąć do ręki, obejrzeć. Jeżeli mamy taką możliwość, zorganizujmy degustację, umożliwiajmy klientom próbowanie produktów. Te wszystkie czynniki wpływają pozytywnie na decyzje zakupowe.
DEKORACJA SKLEPU
Nie należy pozostawiać kwestii dekoracji sklepu akcentami bożonarodzeniowymi na ostatnią chwilę. Taki wystrój powinien być przemyślany, staranny, jednolity i z pomysłem. Warto wyróżnić się estetyką dekoracji, unikać banalnych rozwiązań i pamiętać o zasadzie, że czasem mniej znaczy więcej. Akcenty bożonarodzeniowe powinny być ładne i niezniszczone, by rzeczywiście dekorowały wnętrze.
MUZYKA
Elementem, który doskonale buduje nastrój jest muzyka. Ale uwaga – pamiętajmy, że co za dużo, to niezdrowo i nawet najbardziej popularne świąteczne przeboje, z czasem każdemu się nudzą. Muzyka jak najbardziej powinna nawiązywać do Świąt, zadbajmy jednak o jej urozmaicenie, oryginalność i dopasowanie do miejsca i czasu.
ZAPACH
Ostatni, istotny element to zapach. Jeśli będzie przyjemny, kojarzący się z Bożym Narodzeniem, kupujący na pewno to docenią. Przyjemny zapach sprawia, że klienci mają lepszy nastrój, spędzają w sklepie więcej czasu oraz chętniej kupują produkty, z którymi zapach kojarzą.